Logotype Nedir?

Aynı zamanda “word mark” yani kelime işareti olarak da anılan logotype, bir markanın isminin logo halinde tasarlanması anlamına gelmektedir. Kurumun ya da markanın adı görselleştirilerek bir bütünlük sağlanmakta ve özellikle yeni kurulan işletmeler veya yeni çıkan markalar için ismin kamuda yaygınlaştırılmasını ve marka kimliğiyle bütünleştirilmesini kolay hale getirmektedir.

Logotype’da markanın adının kullanılacak olması tasarımcının yaratıcılığı açısından önemli bir sınırlama olmakla beraber, markanın sunduğu ürün veya hizmetle doğrudan ilişkili değilse bütünlük ya da bilinirlik sağlama açısından yeterince etkili olmayabilir. “Facebook”ta olduğu gibi doğrudan ürünü ya da sunulan hizmeti içerdiğinde kamu tarafında hızlı bir kabullenme ile yüksek oranda bilinirlik sağlanılabilir.

Amblem Nedir?

Logomark ya da amblemler genellikle logonun bir parçası olarak karşımıza çıkabileceği gibi tek başına logo görevi üstlenmiş olarak da kullanılabilir. Güçlü bir marka kimliği yaratıldığında ve markanın logotype kullanmaya ihtiyaç duymadığı durumlarda amblem başlı başına logo görevi görerek bilinirlik açısından çok daha etkili bir süreç oluşturabilir.
İyi ve uyumlu bir amblem güçlü bir marka kimliği yaratılmasında ve görsel öğenin öne çıkarak güçlü imaj çizmesine izin verir. Amblemler tasarımcı açısından da sınırsız bir yaratıcılık alanı bırakarak daha özgün ve görsel açıdan tatmin edici tasarımların ortaya çıkmasını sağlar.
Amblemlerin tek başına kullanılması güçlü bit etki alanına sahip olmayan markalar için bir kaosa neden olabilir. Markanın ismini içermediği için henüz kurulmuş bir kuruma tanınırlık açısından bir fayda sağlamayacağı gibi insanlar markayı fark etmeden sıradanlaşarak dikkat çekmekten uzak, unutulmaya mahkum bir sürece neden olabilir.
Font Seçerken Dikkat Edilmesi Gerekenler Nelerdir?

Logo tasarımının ayrılmaz bir parçası olan font (yazı tipi), doğru seçildiğinde markanın kaderini değiştirebilecek bir güce sahiptir. Markanın bilinirliği yazı tipinin önüne geçtiğinde ise yazı tipi artık o markanın adıyla anılmaya başlar ve bu da marka için büyük bir reklam avantajı sağlar.

Marka yaratırken, logo tasarlarken, yazı tipi seçerken, afiş ve banner gibi tasarımlar yaparken dikkat edilmesi gereken kurallardan en önemlisi “sadelik” olmalıdır. Bütün tasarım eğitmenlerinin ve uzman grafikerlerin vereceği öğütler sade ve anlaşılabilir bir tasarım yapılmasına yöneliktir. Bu durumda logoda -ve diğer kurumsal kimlik öelerinde- kullanılacak fontun okunaklı ve sade olması özgün olmasından daha büyük bir öneme sahiptir. Okunamayan bir fontla tasarlanmış logo, öncelikle güven duygusu açısından sonrasında itibar açısından oldukça olumsuz bir hava yaratacaktır. Kullanılan font ne olursa olsun yazı tipinin kalınlığı ortalama olarak aynı değerde olmalıdır. Dijital ve baskı materyallerinde doğru ve dağılmamış bir logo tasarlamak için aşırı kalın ya da çok ince büyüklüklerden kaçınarak sade ve teknik olarak doğru olan bir büyüklük tercih edilmelidir.

  • Basitlik: Sade ve kolay bir yazı tipiyle tasarlanan logo, ürün ve hizmetlere uygulanması ve çoğaltılması açısından avantaj yaratacaktır. Büyük ya da küçük öğelere uygulanırken sorunsuzca ayarlanabilir nitelikte olmalıdır.
  • Analiz: Başarılı rakip markaların hangi fontu kullandığı analiz edilmesi gereken önemli bir kaynak niteliğindedir. Taklit etmek ya da tam tersini yapmak için değil başarıya ulaşırken kullanılan fontun ne kadar etkili olduğunu anlamak için araştırılması gereken bir konudur.
  • Uyumlu: Dijital alanda varlık gösterip dijital hizmetler veren bir markanın kıvrımlı hatlara sahip, süslü ve okunaksız bir font kullanması güven uyandırmaz. Bu noktada font seçilirken yapılan işe uyumluluğu, beğeni duygusunun önüne geçmeli ve daha profesyonel bir bakış açısı yakalanmalıdır.
  • Sadelik: Logoda ve diğer kurumsal kimlik öğelerinde ve hatta web sayfasında birden fazla font kullanımı istikrarsız bir görüntü ortaya çıkaracağından markanın güvenilirliğini olumsuz yönde etkileyebilir. Sektör araştırması yapıldığında büyük ve itibarlı şirketlerin tek bir fontla yol aldıkları, küçük şirketlerin ise birden fazla fontla varlık çabalarını desteklemeye çalıştıkları görülebilir.
  • Özgünlük: Her yerde görülen ve varlığını kanıtlamış fontlar marka için özel bir anlam ifade etmez. O anda popüler olan fontların bir süre sonra belki hiç kullanılmayacağı ve popüler akımlara kapılmanın uzun vadeli bir şirket için dezavantaj haline gelebileceği göz önünde bulundurulmalıdır. Bu nedenle markaya en uygun fontun seçilmesi aşamasında az kullanılan bir font da seçilebilir.
 
 
İletişime Geç